AKUPUNKTUR OCH AKUPRESSUR

Om akupunktur

Akupunktur är en behandlingsmetod där man sticker tunna nålar på precist angivna punkter så kallade akupunkter. Genom att använda olika kombinationer av punkter så kan Qi-flödet påverkas, balansen återställas och sjukdomar behandlas. Kinesisk medicin anser att meridiansystemet i människokroppen ansvarar för att transportera "qi" i hela kroppen. Denna "qi" cirkulerar i kroppen, vilket balanserar och stabiliserar olika vävnader och organ i kroppen. Men när meridiansystemet är blockerat kommer det att påverka leveransen av "qi" och invaderas av "Xie Qi" (en mängd olika faktorer som orsakar sjukdom), och människokroppen börjar få onormala skador. Enligt teorin om traditionell kinesisk medicin kan flödet av "qi" i meridianen förbättras genom att stimulera akupunkter.

Begreppet akupunktur myntades av de europeiska missionärer som på 1600-talet och framåt verkade i Kina. Acus betyder nål och punktur betyder instick/punktera. Akupunkturbehandlingen kan upplevas på olika sätt, själva nålsticket känns knappt, men reaktionen på nålstimuleringen kan kännas olika. Vid akuta problem kan det räcka med en eller ett par behandlingar, vid kroniska besvär krävs det ofta en serie av behandlingar.

“Zhen Jiu”är namnet för akupunktur på kinesiska. Zhen betyder nål. Jiu betyder moxa. "Akupunktur" är faktiskt en kombination av akupunktur och moxibustion. Kinesisk medicin använder akupunktur eller moxibustion av akupunkter för att behandla sjukdomar och är en representant för människans immateriella kulturarv som erkänns av UNESCO [1]. Den har funnits i flera tusen år och är en av de mest kända behandlingsmetoderna inom Traditionell Kinesisk Medicin.

Om Akupressur

Ibland är man rädda för akupunktur, ibland kommer kroppen att motsäga akupunktur, då kan man välja akupressur. Akupressur ska ersätta nålen med ett finger, utförs massage och djup tryck på akupunkturpunkter, som kan spela samma roll som akupunktur.

akupunture och akupressur punkter

Tel: +46 72 2780 860