VAD ÄR TKM

TKM står för Traditionell Kinesiska Medicin som på engelska är TCM ( Traditional Chinese Medicine). Det är en av världens äldsta medicinska system, som används i stor skala än i dag. Det är ett unik och ett oberoende medicinskt system som har utvecklats under årtusenden och är baserad på kinesisk filosofi.

TKM har under flera tusen år samlat mycket kunskap och erfarenhet om hälsa och ohälsa, den har en unik helhetssyn på människors hälsa och lägger mycket tonvikt vid förebyggande av sjukdomar. Vid sjukdom har balansen av olika anledningar störts och att återställa denna är behandlingens mål.

An illustration of simmering Chinese medicine
cupping on back

TKM Metoder

TKMs behandlingar består av akupunktur, Qigong, TuiNa massage , örtterapi, Gua Sha, koppning, kost- och livsstilsrådgivning m.m. Behandlingar inom kinesisk medicin är inte symptombehandlingar, utan är riktad mot de grundläggande obalanserna som orsakar olika symptom. Med olika behandlingar försöker man hjälpa människan återfå balansen igen. När man besöker en doktor eller akupunktör inom TKM så undersöks alla symptom och besvär med syftet att få en klar bild av de obalanser som finns, vilket leder till en förståelse av roten till problemet. Inom TKM är undersökning av tungan och pulsen en viktig del för att ställa en korrekt diagnos.

TKM - Systematisk Filosofi

Vad är det som gör att traditionell kinesisk medicin (TKM) är så speciell? Det är helhetssynen och den individuellt anpassade behandlingen. I kinesisk medicin är det viktigt att man ser på helheten, alla organsystem samspelar och påverkar varandra, man skiljer inte på den mentala hälsan och den fysiska hälsan. Samtidigt är det också viktigt att förstå att vi människor blir påverkade av omgivningen som vi lever i. Traditionell kinesisk medicin ser människors olikheter och behandlingen är individuellt anpassad, detta är en styrka hos den kinesiska medicinen.

Hos Yongs Kinesiska Medicincentrum arbetar vi enligt dessa principer. Hos oss för du alltid en helhets- hälsoanalys och en behandling som passar dig just i det tillståndet du befinner dig i.

hands

TEL: 0722780860